GH’er aan het woord: Dries Verhaeghe, Sales & Marketing Director

GH-ID

Naam: Dries Verhaeghe (30 jaar)
Functie: Sales & Marketing Director
Sinds: 1 oktober 2019

Dag Dries, je bent onlangs gestart als Sales & Marketing Director bij Groep Huyzentruyt. Welk pad heeft je naar ons bedrijf geleid?

Na mijn studies Handelsingenieur aan UGent en Marketing Management aan Vlerick Business School startte ik in een marktonderzoekbureau waar ik voor verschillende bedrijven zoals Google, Proximus en AB Inbev werkte. Met de marketing- en salesafdeling moesten we de verkoopcijfers optimaliseren en die bedrijven winstgevender maken. Dit deden we door consumenten te bevragen, producten op de markt te brengen die prioriteit geven aan de tevredenheid van klanten en door klantgericht te communiceren. Na vijf jaar maakte ik uiteindelijk de switch naar de vastgoedsector en deed ik de verplichte stage als vastgoedmakelaar. Een leerrijke ervaring en overduidelijk de juiste keuze.

Mooie wending! Dit maakt de functie van Sales & Marketing Director voor jou interessant, waarschijnlijk?

Klopt, deze functie is de ideale combinatie van mijn drie passies. Ik kan er zowel mijn interesse voor marketing als voor vastgoed in kwijt en finaal is er de impact op de verkoopcijfers. Het is wel zo dat het hier vooral om projectontwikkeling gaat, wat toch niet compleet hetzelfde is als vastgoedmakelarij. Maar goed, het ambitieuze verhaal van Groep Huyzentruyt sprak mij enorm aan en biedt een mooie uitdaging voor een jonge Sales Director zoals ik.

En die ambities zijn?

We willen de ingeslagen weg van digitalisering versterken en tegen 2025 de omzet verdubbelen. Ook zetten we in op een optimale samenwerking tussen de verschillende teams en focussen we ons nog meer op klantentevredenheid. We zitten in een sector waarin vrij veel dingen moeten samenvallen om tot een goed einde te komen. Door goed te communiceren en klanten te informeren, willen we de tevredenheid verhogen. Zowel van de klanten, als van de medewerkers. En zoals je misschien al hoorde, we willen een Great Place to Work worden.

Aan de hand van welke professionele of persoonlijke talenten wil je dit realiseren?

Zoals mijn afgelopen traject al duidelijk maakt, ik heb geen jarenlange ervaring in projectontwikkeling an sich. Mijn focus ligt voornamelijk op het marketinggegeven in functie van sales. Vanuit dat opzicht denk ik dat mijn profiel perfect past in deze functie. Ik sta honderd procent achter digitalisering en ben mee in het verhaal van online communicatie. Ik durf oude theorieën of werkwijzen los te laten en te vernieuwen. Bovendien volg ik de ingeslagen weg van Groep Huyzentruyt om sterk in te zetten op digitale marketing.

Je bent nu al een aantal maanden aan de slag. Hoe zou je een doorsnee werkdag omschrijven?

Goh, doorsnee bestaat eigenlijk niet. De ene dag ben ik bezig op strategisch vlak, de andere dag operationeel. Soms met één projecttype, dan weer met verkoop of de optimalisatie van de website. Stel je mij dezelfde vraag morgen, dan krijg je vast en zeker een ander antwoord. Dat is net het uitdagende van mijn functie. De enige constante is dat elke dag een impact heeft en in teken staat, of moet staan, van de strategie die we uitgeschreven hebben.

Stel dat iemand je vraagt om je job te omschrijven, wat zou je dan zeggen?

Zoals de functietitel eigenlijk al verraadt, bestaat mijn job uit twee luiken: sales en marketing. Vanuit sales stuur ik het verkoopteam aan en zal er een strategie uitgeschreven worden om de nodige targets te behalen. Niet alleen, maar met het hele team. In de toekomst zullen we meer focussen op investeerders, gaan we nog verder in het ontzorgen van onze klanten en willen we meer en gerichter advies geven. We zeggen wat we doen, maar doen ook wat we zeggen. Door onze ontzorgende aanpak en onze klantgerichte manier van werken duidelijk te maken in communicatie en processen, zal de rest volgen.” 

En dat hangt samen met het tweede luik?

Ja, het marketingluik houdt dan weer in dat we een marketingstrategie op poten gaan zetten en die ook effectief uitrollen. Binnen marketing richten we ons voornamelijk op communicatie naar de klanten toe, het duidelijk maken waar we voor staan en ervoor zorgen dat de juiste leads (lees: potentiële klanten) bij ons binnenkomen. Hoe kwalitatiever deze leads, hoe vlotter de verkoop zal zijn. Hierin worden we sterk geholpen door ons contactcenter, daar gebeurt een eerste selectie en worden afspraken vastgelegd met echt geïnteresseerde prospects.

Dit klinkt als een mooie ambitie. Welke sales of marketing tips zou je anderen nog willen geven?

Moeilijke vraag. Ik ben nog jong, ik ben ambitieus en wil nog veel realiseren. Maar ik wil niet de persoon zijn die ‘het beter weet’. Als ik dan toch een tip moet geven: vertrek altijd vanuit de noden van de klant. De klant nu is veel mondiger dan die van vroeger. Als je uiteindelijk een product maakt waarmee de klant geholpen is of er zich in kan terugvinden, en je slaagt er ook in om dit juist te communiceren, dan ben je een hele stap verder. Bovendien gaat het in marketing allemaal heel snel. Het is daarom belangrijk om zowel in marketing als in sales voortdurend te testen, te meten en te leren. Ik kan anderen alleen maar aanraden om dit ook te doen om de snel evoluerende marketingwereld bij te blijven.

Tot slot, heb je een favoriet motto of quote?

Jazeker, het staat zelfs op het bureaublad van mijn computer: ‘Attitude is a little thing that makes a big difference’ van Winston Churchill. Een mooie quote die er mij af en toe aan herinnert dat oplossingsgericht denken je een stap verder brengt. Welke houding neem je aan bij problemen? Klaag je er over? Of kom je meteen met een oplossing in dezelfde zin? Dan sta je zelfs al drie stappen verder en blijf je niet enkel met de problemen zitten (lacht).

Bedankt voor de babbel, Dries. We wensen je veel succes en een mooie GH-carrière!

Wil je net als Dries je carrière uitbouwen bij Groep Huyzentruyt? Bekijk onze vacatures en kom gerust eens langs voor een babbeltje.