Fitness in je eigen huis, in 1-2-3 een summerproof body zonder gewichten

Om tegen de zomer te pronken met een summerproof body hoef je niet per se veel geld uit te geven aan dure fitnessabonnementen of apparatuur. Nee, sporten kan gewoon thuis. Ook als je niet veel tijd hebt. Wil jij sporten zonder apparaten?

Tover je woonkamer om in een minifitness en volg deze 5 tips om aan de slag te gaan (en vol te houden):

1.    Touwtjespringen

Nee, een springtouw is niet alleen voor kinderen, het is een onmisbaar middel voor iedereen die thuis wil sporten. Touwtjespringen bezorgt je meteen een volledige workout waarbij al je spieren getraind worden. Het zorgt niet alleen voor gespierde en slankere benen, ook je buikspieren, armen en schouders worden bij iedere sprong getraind. Last van cellulitis? Start to jump! Bovendien is het een uitstekende cardiotraining en verbeter je in geen tijd je uithoudingsvermogen.

Sportieve tip: Begin niet te hevig, maar start met een paar tussensprongen en verhoog geleidelijk aan het tempo. Probeer dit drie tot vijf minuten vol te houden.

2.    Buikspieren trainen

Geen geslaagde workout zonder een goede krachttraining voor je buikspieren. Naast de klassieke sit-ups is ook planken een erg effectieve training. Hoe doe je het? Simpel, ga op de grond liggen en steun op je ellebogen (met je onderarmen plat op de grond) en op de tippen van je tenen. Strek je lichaam en span je buikspieren aan, houd deze positie minsten dertig seconden vast. Zorg ervoor dat je ellebogen recht onder je schouders zitten en dat je jouw lichaam recht houdt.

Sportieve tip: Niet zeker of jouw lichaam volledig recht is? Voer deze oefening uit voor een spiegel. Span je lichaam gedurende dertig seconden op en rust dan twintig seconden. Probeer dit vijf keer na elkaar. Wil je de oefening meteen juist doen, bekijk deze video en ga van start!

3.    Triceps Dips

Wil je mooie triceps en bilspieren? Tijd om er een stoel bij te nemen. Ga op de rand zitten en plaats je handen naast je billen om de stoel op die manier vast te houden. Zak langzaam van de stoel af terwijl je door je armen buigt en houd deze houding even aan. Gebruik je arm- en beenspieren om jezelf terug omhoog te duwen.

Sportieve tip: Voer deze oefening langzaam uit en herhaal minstens twintig keer. Hoe doen anderen het? Ontdek het in deze video.

4.    Squat

Pittig, maar met het snelste resultaat: squats. Deze oefening, die trouwens al heel lang bestaat, is ideaal om je been- en bilspieren te trainen en vraagt redelijk wat doorzettingsvermogen. De algemene regel is: hoe dieper de squat, hoe effectiever. Maar de techniek moet wel goed zitten. Wil je goed squatten en vervelende blessures voorkomen? Zo doe je het:

  • Ga rechtop staan met je voeten uit elkaar, ter hoogte van je heupen
  • Je tenen wijzen lichtjes naar buiten
  • Houd je rug recht
  • Span je buik- en rugspieren aan en duw je billen naar achter terwijl je jouw lichaam recht houdt
  • Laat je zakken alsof je op een stoel gaat zitten, waarbij je je gewicht op de hiel van je voet laat rusten
  • Zorg ervoor dat je onderbenen recht blijven

Sportieve tip: Gelukt? Voer dit dagelijks vijftig keer uit en krijg na een aantal weken al zichtbaar resultaat!

5.    Burpees

Nog een laatste 3-in-1 oefening die je overal kan doen: burpees, een combinatie van een squat, een push-up en een sprong. Een stevige workout, dus. Niet verwonderlijk dat je heel wat spieren traint en je er ook een betere conditie van krijgt en leniger wordt. Omdat je beter ziet hoe het juist moet, ontdek je hier alles over de burpee.

Om af te sluiten nog enkele belangrijke weetjes:

  • Zorg altijd voor een goede opwarming, je spieren belasten sneller als je ‘koud’ begint.
  • Voer de oefeningen correct uit voor het beste resultaat.
  • Maak het leuk! Zet een tof muziekje op, nodig eventueel vrienden of buren uit om samen te sporten en kies je favoriete sportoutfit.
  • Luister naar je lichaam en forceer niets. Zo voorkom je pijnlijke blessures.
  • Drink voldoende water.
  • Is het mooi weer, installeer je in de tuin en doe meteen een mooi kleurtje op.

Heb je zelf ook sportieve tips? Deel ze op onze Facebook of Instagram met de hashtag #samensporten.