Op pad met werfleider Joachim

Joachim Degrande (30) is sinds augustus werfleider bij Groep Huyzentruyt. De jonge bouwexpert – afgestudeerd als bachelor bouw aan de KaHO Sint-Lieven in Aalst – volgt Park Interlin op, een verkaveling met 118 woningen en 10 appartementen. Dat je als werfleider best van wanten weet, maakt een dag in zijn kielzog duidelijk.

7u
Vanuit Roeselare, waar Joachim woont, is het een klein halfuurtje rijden naar de kantoren van Groep Huyzentruyt in Beveren-Leie. “Een ideale afstand, want zo heb ik tijd om te ontbijten in mijn bedrijfswagen”, lacht Joachim met de koffie in de hand. Afspraken heeft hij deze voormiddag niet. En gelukkig maar. “Want ik moet nog heel wat mails beantwoorden”, klinkt het. Meteen neemt hij de tijd om wat administratieve zaken op orde te zetten.

“Afspraken gebeuren professioneel en serieus, maar als er gelachen kan worden, des te beter”

12u30
Het digitale werk zit er even op. Tijd voor de lunch. “Op de werf is dat meestal een broodje. Al durven we met de collega’s af en toe kiezen voor een bezoek aan het frietkot. Dat smaakt altijd”, glimlacht Joachim terwijl hij aanschuift in het bedrijfsrefter. Dat een lunch naast smakelijk ook plezant kan zijn, bewijzen de lachsalvo’s aan tafel.

14u
Op naar Park Interlin in Beveren-Leie. Hier bouwt Groep Huyzentruyt 118 woningen en 10 appartementen. Noem het gerust Joachims verkaveling want hij volgt de werf op. Onder andere Rhida wacht hem er op. De opstopper moest nog enkele plinten plaatsen, maar die werden niet geleverd. Nu komt Joachim écht in actie. Enkele telefoontjes later is het probleem van de baan en de afwerking terug op schema. “Straks is er een constat, de laatste vergadering met toekomstige bewoners vooraleer hun woning voorlopig opgeleverd wordt. Samen overlopen we wat er nog moet gebeuren. Bij zo’n constat ben ik graag wat op voorhand. Dan kan ik zelf snel de werf doorlopen en eventuele mankementen meteen oplossen.”

15u
Daar zijn de kopers. Uit respect voor hun privacy noemen we ze voor het gemak Bert en Charlotte. Een leuk, jong koppel: de eerste mopjes zijn direct een feit. “Dat maakt het plezant. Afspraken gebeuren professioneel en serieus, maar als er gelachen kan worden, des te beter. Dat ik met zoveel verschillende mensen en karakters in contact kom, maakt de job erg aangenaam.” Met Joachim op kop doorloopt het trio het volledige huis. In elke kamer houden ze even halt. Zo moeten de hangtoiletten en binnentabletten nog geïnstalleerd worden. Joachim noteert het met rode stift. Ondertussen geeft hij uitleg en beantwoordt hij de vragen van Bert en Charlotte. Bijvoorbeeld over de ventilatie en de verwarmingsinstallatie.

Joachim wordt er zowaar filosofisch van: “Met Groep Huyzentruyt bouwen we, als de klant het wenst, sleutel-op-de-deurwoningen die volledig instapklaar zijn. Een woning opleveren is de belangrijkste mijlpaal in het bouwproces. Dat proces vlekkeloos laten verlopen geeft me een fijn gevoel. Als werfleider wil ik een huis afleveren waar de kopers zich goed voelen. Zo zorg ik niet enkel voor een woning, maar vooral voor een thuis.”

“Als werfleider ben je een vangnet voor kritiek en problemen, maar als je de uitdagingen oplost, is de voldoening enorm”

16u
De rondleiding zit erop. Nu is de rest van de werf aan de beurt, want ja, een verkaveling is meer dan één thuis. Een buurtbewoner tipte Joachim over stormschade aan een deur van een van de woningen. Met foto’s legt hij de schade vast en kan hij straks een nieuwe deur laten installeren. Hij belt ook met de tuinaanlegger. Of hij tijd heeft om een stuk grond te verharden om carports te kunnen plaatsen? Het antwoord is positief en snel. Binnen het halfuur is de tuinaanlegger ter plaatse om de mogelijkheden te bespreken. Samen beslissen ze waar en wanneer de funderingen, nutsleidingen en waterafvoeren geplaatst worden.

Het mag duidelijk zijn. Voor Joachim zijn uitdagingen er om op te lossen. “Onder collega’s circuleert een populair grapje: werfleider schrijf je met lange ‘ij’ (lacht). En ergens klopt het ook wel. Je bent een vangnet voor kritiek en problemen, maar als je de uitdagingen oplost, is de voldoening enorm.”

“De kopers waren heel tevreden. Dat doet altijd deugd. Als zij content zijn, ben ik dat ook”

17u30
Voor de dag er op zit, ruilt Joachim nog even de werkschoenen voor schoenen zonder modder. Terug op kantoor plaatst Joachim het verslag van zijn werfbezoek op het interne systeem. Alle opmerkingen van Bert en Charlotte worden er netjes opgesomd, de beschadigde deur krijgt een dossier met foto’s en de plannen voor de carports worden concreet gemaakt. “Het interne systeem is erg handig. Ik hoef één keer alles in te geven en de juiste personen zijn automatisch op de hoogte voor de uitvoering. Dat maakt het opvolgen van werven en werken een stuk makkelijker.”

Twee weken later ontmoet onze werfleider opnieuw Bert en Charlotte voor de voorlopige oplevering van hun stekje. Een succesvolle oplevering, zo blijkt. “Ik ben content. Het zag er even naar uit dat de aansluiting voor water, gas en elektriciteit niet tijdig kon gebeuren, maar alles is toch goed gekomen. Gelukkig maar. Bert en Charlotte waren heel tevreden. Dat doet altijd deugd.”