Compact bouwen: dé uitdaging van de toekomst

Compact bouwen: dé uitdaging van de toekomst

23 oktober 2014

We zullen in de toekomst nog efficiënter moeten leren omgaan met de beschikbare bouwruimte. Compacte woningen zullen eerder norm dan uitzondering worden. Daar is elke expert het over eens. Maar hoe gaan bouwfirma’s die uitdaging in de praktijk aanpakken en welke taak is er weggelegd voor de overheid? Een mentaliteitswijziging dringt zich op.

Volledig open bebouwing wordt in de toekomst veeleer uitzondering dan regel. De norm wordt halfopen en gesloten bebouwing (de zogenaamde koppelwoningen). Ook appartementen zullen steeds meer terrein winnen. Dat lijkt althans de logische gang van zaken, gezien de aanhoudende demografische groei en de toenemende grondschaarste.

COMPACT BOUWEN BEGINT BIJ EEN SLIMME WOONINDELING

Dat de beschikbare ruimtes kleiner zullen worden, staat in de sterren geschreven. Bovendien neemt het aantal grote (samengestelde) gezinnen toe. Bouwfirma’s staan dus voor grote uitdagingen.

Moet u stilaan gaan vrezen voor uw leefruimte? Nee, Groep Huyzentruyt bouwt vandaag al compacte woningen die optimaal gebruikmaken van de beperkte ruimte en bovendien uitstekende cijfers kunnen voorleggen wat betreft energie-efficiëntie. Kleiner is dus niet altijd slechter.

EEN KUBUSVORMIGE WONING MET ZADELDAK

Neem nu de architecturale vorm van een woning. De meest compacte vorm is de kubus met zadeldak of een achthoekige woning met piramidedak. Woningen met veel inhammen en uitstekende muren zijn dan weer helemaal niet compact.

INGREPEN IN HET BESCHERMDE WOONVOLUME

Naast de vorm kun je ook ingrijpen in het beschermde woonvolume. Dat is het volume waar je een binnenklimaat wenst: de woonkamer, de keuken, de studeerkamer … Ruimten als de berging, de zolder, de kelder en de garage hoeven écht niet mee geïsoleerd te worden. Laat die ruimten dus gerust buiten het beschermde volume.

HEBT U ÉCHT EEN GARAGE NODIG?

Nu we het toch over de garage of de carport hebben: hebt u er al eens over nagedacht om die gewoon weg te laten? De meeste moderne auto’s kunnen gerust de gematigde Belgische winternachten gemakkelijk aan. Door de garage weg te laten:

  • wint u al gauw 25 m² aan bewoonbare oppervlakte!
  • spaart u om en bij de 20.000 euro!

Het is dus het overwegen waard dus om uw wagen op straat te parkeren!

HOE REAGEERT DE OVERHEID?

En dan zijn er nog de strenger wordende energienormen. Europa legt op dat elke nieuwe woning tegen 2021 bijna-energieneutraal moet zijn. Om u een idee te geven: vandaag is E60 de norm, tegen 2021 moeten we naar E30. Met andere woorden: een verdubbeling van de inspanningen is nodig. Om die extra kosten te dragen lijkt een tussenkomst van de overheid broodnodig. Afwachten of die er op korte of middellange termijn ook effectief komt.